"If you want to be a successful top level racer, or just a successful human being, there is only one possibility, ride an MZ!"
De udødelige ord stammer fra Willy Schießeisen, østtysk motorcykel skribent med et hjerte af bakalit og 2-takts olie pumpende gennem årene. Hans indlæg på denne blog "All people not riding MZ’s are wimps, who deserve to be shot at dawn" i januar, åbnede manges øjne for MZ'erens fortræffeligheder og slukkede det sidste halvhjertede håb hos Hayabusa-ejere og deres lige.
Men allerede tilbage i 1973, var der fabrikanter der var dumstristige nok til at lade deres maskiner sammenligne med de østtyske fuldblodsracere. Og fra arkiverne har vi her gravet en af Hondas mindre stolte stunder frem. Proletariatet udråbte Hondas 4-cylindrede CB500 til at være begyndelsen på super bike æraen, og i et øjebliks kådhed lod den japanske producent rive med af pøblens røst. De lod deres 500 kubiks øjesten indgå i en dobbelt manual, der både dækkede den føromtalte, men også MZ's 125 kubiks wundermaschine. Hele Hondas PR afdeling begik sandsynligvis kollektivt harakiri med en rusten kædeskærm i ren og skærm skam over hvordan deres lille opkomling ikke nåede den østtyske 125'er til lederhoseholderne. Og så endda i en manual med alt fra stelkonstruktion til motoropbygning, hvor enhver af Hondas design-fejl blev tværet ud i ansigtet på læserne, når de blev matchet med det uovertrufne DDR design.
Der i skyggen bag den gudesmukke MZ'er kan den to-hjulede sushi-snegl svagt anes...
Eneste formildende omstændighed ved hele miseren, må være at den omtalte manual kun udkom på fransk. Landet hvor folk kun kører i zig-zag og optager hippe grynede videoer af sig selv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar