tirsdag den 29. september 2009

591,244 km/t

Ja, Speedweek i saltørkenen har budt på en ny "motorcykel" hastighedhedsrekord. Chris Carr satte rekorden i hans BUB Seven.

mandag den 28. september 2009

... og koblings kalas

Idag blev det så koblingen. Et motorindgreb jeg aldrig tidligere har forsøgt mig med, så jeg værgede mig en smule over at gå igang uden kyndig supervisering. Dog viste det sig at gå ganske smertefrit. Jonas slap med et enkelt opkald omhandlende noget moment spænding af koblingskurven....

Det voldte en del problemer at få skjoldet af. Problemerne kunne spores til en bolt der havde skjult sig godt bag udstødningen. Derefter var det hele lige til at gå til. Af med koblings kurv. I med nye plader og samle skittet igen.




6 liter olie, lidt justering af koblings kabel og et par spark i starteren og jeg var afsted på første prøvetur med de nye plader.

What a difference! Al energi bliver nu overført og den trækker som en drøm. Alt den fedten i koblingen tidligere har gjort køreoplevelsen ret ustabil. Nu trækker cyklen med det samme og gearskiftet er rapt og præcist. Jeg kan virkelig mærke at de luftfiltre jeg monterede igår gør noget ved accelerationen. Det virker som om maskinen bare bliver ved med at have energi. Som Jonas fint pointerede skal der måske en omdrejningstæller på, så jeg ikke ender med et stempel igennem blokken en dag.

En ekstra bonus er, at de gearproblemer jeg tidligere har haft, åbenbart har skyldtes den slidte kobling. Den render fint igennem gearene nu og finder uden problemer Neutral.

Ja ja det er jo en success historie og noget så dejligt at opleve at tingene går godt og at man lærer noget imens.
Så er det jo bare at ræse det sidste af den snarligt afsluttede sæson og så ellers i gang med stor-restaurering af motor over vinteren.

Hilsen Novice-Morten

Så blev der slået en ny sål på

I over et halvt år har jeg haft et par dejlige Bridgestone Battlax liggende i værkstedet, et dejligt moderne dæk købt under anbefaling fra Jonas. De har måske ikke den helt klassiske profil, men når det kommer til greb og holdbarhed skulle de være i top - og måske er det mest klassiske at skøjte rundt på stenhårde revnede dæk og klaske i asfalten i ny og næ. Pointen er at jeg har valgt med fornuften frem for den æstetiske sans for første gang i det her projekt, så vidt jeg husker.


Siden jeg købte SR'en har jeg også haft et 18'' forhjul liggende parat, som skulle udskifte det 19'' der sad på. Så bytte-bytte-købmand med skiver og speedometerdrev og en god omgang fedt.

Vejret var fint, så vi stod tre gutter og skruede i gården i den friske luft - ahhh. Sveden kom lidt frem da det gamle dæk skulle af 18'' hjulet, men efter af have løsnet kanttråden i skruestikket og med en ekstra hånd, lidt dækjern og WD40 så kom det af. Det nye dæk nærmest smuttede på (i hvert fald sammenlignet med mit mareridt om det), og jeg fik det monteret færdigt uden brug af dækjern, til stor tilfredshed for den nye slange.


Vores nye værksted er ikke bare godt indendøre, men de nye udearealer er perfekte med læ, lys og masser af køreplads.

Mørket faldt så småt på men efter at nyt hjul med nyt dæk var smidt på, måtte jeg simpelthen hive den sidst bonus frem fra gemmerne - en ny, men dejlig old school alu forskærm med stivere. Den gamle 70'er skærm med den skræmmende revne fik dødsstødet og med forholdsvis meget roderi blev den nye skærm monteret. Den har en ultra smal profil og frigangen er ikke for tøsedrenge, men det ser ud til at gå. Og ja, det pynter meget og komplimenterer resten af looket perfekt. Men ja, træerne gror ikke ind i himlen, for baghjulet er stadig gammelt hårdt. men det skal jeg snarest få gjort noget ved og evt. smide nyt kædekit på samtidig.


Forskærmen og dækket fik deres ilddåb her dagen derpå i en god omgang regn - jeg var tilfreds! En lille ekstra bonus ved projektet er at geometrien er ændret en smule, hvilket giver en lavere forende og lidt mere vandrette linjer, og måske indbildt en lidt rappere styring.

søndag den 27. september 2009

Karbu-kræs

Hondaen har længe haft 4 koniske power filtre liggende i kassen med reservedele. Idag var det på tide at tage udfordringen med en CB550'er luftkasse op. Efter en del asen og masen fik jeg karburator og luftkasse af og der blev renset svømmerkar i håbet om at de kunne klare problemet, med de evigt dryppende karburatorer...



Ydermere kom de 4 filtre på, på trods af at de 2 yderste ikke helt passer ind i stellet. Har det gevet hondaen en peppi lyd, og en mere glidende acceleration. Nu kan man dog virkelig mærke hvor meget den fedter i koblingen. Ja jeg kommer ikke til at savne projekter her til vinterens lange aftener...


ja de sidder lidt klemt. Men til jeg får råd til 4 k&n der passer, så må de sidde som de gør...

fredag den 25. september 2009

Besøg hos BSA-kongen

I weekenden var Morten og Jonas et smut ude på Djursland for at sige hej til Jesper Brøns. Manden har skabt sig et lille himmerige ude på Jyllands næsetip. Der samles på BSA'er, Norton'er, Ducati'er, Moto Guzzi'er samt en god del Sachs motoriserede knallerter. Der bliver skruet en masse i det hele og samtidig er der blevet plads til at grave to søer (en til skildpadder og en til krebs), bygge en fin cross-bane rundt om søerne og kokkere lidt mørt kæbekød med kartoffelmos til gæsterne.


Da morten og jeg ankom var Jesper godt igang med at skifte baghjulslejer på sin fine KTM'er med Sachs motor. Fine sager!

Sidste gang vi var derude fandt vi en fin MZ'er bag et skur, den starter og er fed. Den skal snart hentes hjem!


Lars Burmeister, den ukronede danske Kreidler konge var også på besøg på sin fine BSA Victor Cafe racer. Jonas var et smut ude på den og der er godt med bundtræk i sådan en gammel sag, den er dog også noget mindre og lettere end hvad vi ellers er vandt til, fine sager i svingene!

Jesper har gemt maskiner alle vegne, til højre står to fine Ducati 250'ere, længere inde en del BSA'er, til venste en fin Honda og i forgrunden kan anes styret af en hjemmebygget Sachs motorcrosser.

Manden har prioriteterne i orden. Soveværelset er fyldt op med gamle Ducati SS'ere. Sørme fine sager, men også kun noget for den omhyggelige og tålmodige mekaniker!


Efter snak og kæbekøb var det dødsræs hjem mod Århus. Morten ETZ 250'er lå i front hele vejen. Dødsmaskine! BSA'en lavede også lidt bøvl med bremselyset inden afgang, det er jo en englænder!

søndag den 20. september 2009

Redline holder flyttedag!


Efter fase 1 i projekt "byg en caferacer ud fra en XS650", er jeg nu nået til tuning af motoren. Indrømmet, jeg skiftede til korte reverse cone potter og K&n filtre fra starten, og det gav en del pep i optrækket, men det var lige så meget for lette cyklens udseende.

Det var de to Mikuni VM34, jeg købte i vinter imidlertid ikke. Efter lidt grov-justering kom XSeren til at køre ret godt med dem, og de gav afgjort mere liv i toppen i omdrejningsregistret. VM serien er primært brugt til højtydende 2-taktsmotorer, fx i motocross, så de har det indlysende nok bedst, når hanen er drejet helt i bund.

For lidt tid siden kom så mine dyrebare tuningsdele fra Tyskland: dyser og nåle! I weekenden fik jeg så skiftet over til de nye nåle - og for at sige det på jysk: det er for vildt. Med de gamle BS vakuum karburatorer, trak XSeren stille og roligt op til 6000 rpm og så skete der ikke så meget mere. Med mikunier med de nye nåle, rammer jeg 9000 rpm før jeg ved det! Og det er med en motor, hvis maks. antal HK originalt opgives ved 7000.

Det giver blod på tanden, og til vinter skal topstykket portes, så der kommer mere flow - så bliv på her på kanalen, der er flere heste på vej!


Og så gik bremselyset selvfølgelig. Fandt efter en time en løs forbindelse i baglygtehuset :-S

fredag den 18. september 2009

Besøg af Joe

Igår på vej ud mod værkstedet mødte jeg Joe på en fin CB400. Han blev prompte inviteret med ud i huset og vi fik sparket lidt dæk. Over vinteren har Joe selv gået og har bygget den om i allefineste stil. Herligt at møde en af de mange der går og bygger rundt omkring. Joe og alle andre med fine maskiner er velkomne til at kigge forbi ude i værkstedet. Vi har klubaften torsdag.


Joe og Joe's fine maskine, der både ser godt ud og lyder sund. Spøgelset bag Søren er et mysterium.

torsdag den 17. september 2009

Europapremiere i Værkstedet!

Der er kommet en pakke fra vores fine venner på Cafe Racer Magazine i guds eget land. Det er deres nye Cafe Racer dokumentar Cafe Society. Hvis tråden bliver taget på fra deres fine magasin er der gode chancer for at DVD'en er lidt amatøragtigt redigeret, med billeder hugget fra internettet og skratten i baggrunden, men båret frem af ægte interesse for Cafe Racere i alle dets afskygninger og med en stor portion selvironi. Fine sager.

I aften ved 8 tiden er der Europa (eller DK/Køffe/Valby)-premiere på dokumentaren ude i vores fornemme hus/værksted der lige akkurat burde være afsprittet efter weekendens psyko-fest!

Alle er velkomne til at kigge forbi.


Postkort fra Barcelona

Et rask lille smut til Barcelona gav mulighed for at kigge på byens meget levende MC-kultur. Ud over det sædvanlige vrimmel af kedelige plasticmaskiner var der stadig lidt guldklumper hist og her. Noget der var en del af er den super fede Montesa Impala, der ved gud er smuk og lige til at hive hjem til DK. 175 cc, perfekt caferacer styling og til at samle op for ingen penge. manner sådan en gad jeg godt at få fingre i!

Sport versionen har clubman-styr som standard, den må være ultra hurtig!

Så kan man jo lige fise over og spise lidt oliven og krydret medister bagefter.



Spaniolerne er vældigt glade for deres Impala'er og afholder stadig et årligt mega træf

Ikke alle har sombrero på i Spanien, ham her har skaffet sig noget feeed outfit. Vesten fortæller os at man skal "ride it like you stole it" (altså damen eller hvad?)

Der var dog også andre maskiner på færde, her BMW's første superbike R 100 RS

Desuden var der en hel del af de meget fine Yamaha SRX, arvtageren til vores allesammens SR500. Satme fede maskiner!

tirsdag den 1. september 2009

Postkort fra Le Paris!

En miniferie i Paris gav rig mulighed for at se på sagerne dernede. Der er et væld af tohjulere i Paris, desværre er langt de fleste af dem dog ret nye eller scootere, hvilket altsammen er noget bæ. Cafe Racer scenen i Frankrig er dog stor. De har f.eks. verdens bedste Cafe Racer magasin , der i sig selv er grund nok til at begynde at lære fransk. Der dukkede da også lidt maskiner op på gader og stræder, men man burde nok flytte derned, købe sig en gammel Guzzi og finde ud af hvem der skulle snakkes med og hvor man skulle køre.

Den her gamle Z1'er er i bedste Arne's Dækservice stil. Stor motor og fine detaljer, men desværre ved at falde fra hinanden.

styrdæmper er fine sager, det er en lappet tank ikke

Fin gammel Kawasaki, kan nok jordes af en tunet Kreidler, men jeg ville gerne have en!

Kawasaki W650 er uhyre populær dernede, sammen med de nye Bonneville'r og andre neo-retroer. Her er der en der har været flittig med power-wrap og det høje styr

Flot ducati. Jeg mistænker det gode vejr og fraværet af salt for at have holdt den på vejen

Dr er monster mange fede læderjakker dernede. Jeg selv er på udkig efter en Harro Rennweste, hvilket jeg da også fandt, men selvfølgeligt lige lidt for lille!


Der er flere fine steder i Paris, hvis man er til rock´n´roll. Fonzie's sted her ser fint ud og desuden kan Le petit Garage på Rue Jean-Pierre Timbaud anbefales varmt!

Motor City SR

Der bliver også klappet fine maskiner sammen i the Motor City. Detroit Cafe racers har både en masse fine overvejelser over hvad der gør en god Cafe Racers og bygger så det er en lyst. De har lavet en video med deres seneste SR projekt, der er blevet smidt store penge i den, men til gengæld rasler den heller ike så meget som vores maskiner!