søndag den 3. marts 2013

CB550 - Ledninger og ny gaffel


Jeg har rodet en del med min gamle Honda CB550 og efterhånden lært den godt at kende. En god, gammel tøs, der som alle af den slags, skal have noget opmærksomhednu og da, for at spinde kælent.

Jeg har fikset nyt ledningsnet, og vips - nu kan den både lade og brænder ikke sikringer af hele tiden! Det er blevet pissegodt og antalet af ledninger er mindst halveret - dejlig simpelt.

NOT NICE! Efter 35 år med det samme ledningsnet og mega-proffe gaffatape løsninger, er dettid til lidt nyt kobber.

NICE! Nye ledninger, ordentlige samleled, krympeflex og alt overflødigt skåret fra - f.eks. starter og starter relæ.

Centerstøttebenet er væk, og istedet er der monteret et lille knallertbatteri  - naturligvis lavet af klunset rustri stål fra en emhætte.


Jeg har desværre også fundet ud af, hvor... ehm... begrænset 70'ernes skivebremser er. Selv efter renovering af skidtet, bremser standard forbremsen altså ikke skidegodt. What to do? The Almighty Internet! Det dejlige nørd-forum forums.sohc4.org, der omhandler de gamle Honda Fours, er en sand guldgrube. Jeg fandt forskellige beskrivelser af forgaffel upgrades, og FunJimmy projektet så pisse fedt ud, og nogenlunde overskueligt for mine begrænsede wrenching evner. Flash forward og halleluja for tysk og amr. ebay: Jeg fik købt en gaffel+dele fra en 2003 Yamaha R6 og en 1998 Honda CBR600 F3, og det begynder at tage form.
Kombinationen afviger i geometri ikke for meget fra standard og der er lige akkurat plads nok, når man stadig vil have hjul med eger.

Fancy high-tech  fra Yamaha! 

Kraftige sager - 43 mm gaffelben, og 4-stemplede bremsekalibre! 





  .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar