Arbejdet med at renovere og bygge den gamle Ural K750 om til en kørende stilforvirring bestående af russisk brutalitet, amerikansk bobber-stil og flødefarvet italiensk cafe creme-stil buldrer derudaf - i forrige uge kunne vi blandt andet læse om hvordan, man laver sine egne white walls, og hvordan man sænker sine skærme. I denne uge har Maretti ladet roma-generne få frit spil og kombineret dem med den gamle sovjetiske istandsættelses-tradition, hvor man finder ting på gaden, og implementerer dem i renoveringen af sin motorcykel, og samtidig gør brug af naturens rasende elementer. Men inden da skal vi først tage et kig på det ret begrænsede seriøse arbejde, som cirkus-bobberen har undergået den seneste tid.
Der er først og fremmest blevet arbejdet på at få sat lidt skik på boxer-motoren, som ved nærmere eftersyn viste sig at være, ja, en by i Rusland - alt, der kunne slides, var slidt, og når det skulle repareres, var det gjort med en velplaceret mejsel og et stød med en mukkert. Derfor blev der danset kozak-dans og fyldt et glas med hjemmebrændt, da der endelig dukkede en pakke med nye stumper op fra yndlingsvarehuset Ural-Zentrale.de.
En af verdens mest irriterende floskler, er, at den som smører godt, kører godt - der er desværre noget om snakken, så den gamle oliepumpe blev udskiftet til en ny og mere effektiv model (th), som kan levere en passende mængde mineralsk sovs rundt til ventiler og knastaksel.
Knastakslen var naturligvis også gnavet halvt igennem, så den måtte udskiftes til en ny old stock, som havde ligget på den røde hærs overskudslager og ventet på, at en tosse fra Danmark skulle købe den - og her begyndte de kreative løsninger for alvor at tage fart: Takthjul og leje er presset på knastakslen, så der må masser af varme og kulde til henholdsvis takthjul og knast for at få delene presset sammen med blot en lille smule vold, som vist går under bagatelgrænsen - Søren Svejsemands glohede brændeovn i værkstedet i Slangerup klarede opvarmning af leje og takthjul.
Nedkølingen af knastakslen blev klaret af sneen udenfor værkstedet...
... og efter en halv time var det barnemad at presse delene sammen til en helhed og montere det i motorblokken. Smart!
Nye ventilstilleskruer blev det også til:
Den nyindkøbte kobling skulle naturligvis også monteres - og når man ikke rigtig gider læse reparationsmanualer, skortede det ikke på alternative og kreative løsningsforslag fra hverken Søren eller Maretti, som efterhånden var blevet et gennemgående tema for denne renovering.
Problemet var at få lagt motoren plant, så den yderste del af knastakslen ikke blev beskadiget, når koblingsfjedre og -plader skulle monteres.Sørens falkeblik ramte en sæk savsmuld i hjørnet, som han mente, var det helt ideelle underlag.
Og ganske rigtigt - savsmuldssækken udgjorde det perfekte, bløde underlag, som kunne få enhver Hästens-seng til at minde om et middelalderligt torturinstrument.
En gammel mejsel fra skrotkassen blev castet til rollen som koblingscentreringsværktøj, alt imens Søren og Maretti agerede henholdsvis sprechstallmeister og pauseklovn i Cirkus Koblingsmontering. En oversavet teltpløk havde også en mindre birolle i denne scene, men den var så vidt vides i gang med omklædningen, da billedet blev taget.
På med gearkasse og tændingsanlæg:
Nyt koblingsudtrykkerleje:
Cylindertjek af Jonas og Søren. Og ja, de var også slidte - altså cylindrene, forstås...
Topstykkerne kunne dog renoveres med en tur i opvaskemaskinen...
... Og efter denne Jørgen Clevin-agtige gennemgang af en motorsamling, strålede den næsten 50 år gamle 750ccm boxermotor med sølvstænk over det hele - og flot ser det jo ud!
I næste uge skal drivværket monteres i stellet, og der skal jokkes det første tråd på kickstarteren, og spændingen vil ingen ende tage: Har Maretti fået vendt gearkassen rigtigt? Kan man virkelig centrere en kobling med en mejsel og en teltpløk? Og hvorfor skærer Jonas gamle lædersofaer i stykker på Lærkevej, mens Maretti limer sit gamle liggeunderlag fra Gutter Island Festival sammen til en kvadratisk firkant? Følg med i næste uge!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar