fredag den 5. april 2013

Mudder-MZ'eren sprudler

Ja, det har været lidt sløjt med opdateringerne på min MZ off roader, men heldigvis er det fordi jeg har været travl i værkstedet og kun sløv på tasterne.

Fodhvilere
Jeg har erstattet den gamle todelte "fodhviler-stang" med et enkelt gennemgående rør, med en rørprop inden i. Sådan hverken bukker eller danser fodhvilerne, hvilket de ellers godt kan, hvilket kan mørne stellet. I lang tid var det min plan at lave en slags "double craddle" - altså to rør der følger motoren på hver side. Grunden var at jeg gerne ville have nogle stabile fixer-punkter at fastgøre et sæt klap-fodhvilere på. Men som det kan ses så har jeg forkortet fodhviler-røret og svejset klap-fodhvilerne ind. Setuppet virker ganske stabilt og meget solidt.


Sæde
Sædebunden blev gjort helt færdig, med "tunnel" til skærmen. Og så fik jeg lavet et fixérpunkt forrest som sædet glider ind i og så låses med to bolte gennem stellet bagerst. Dernæst  gik jeg i kødet på at forme sædeskum med elektrisk brødkniv og flapskive på en vinkelsliber. Næste opgave på den front er at vores lædersmed Jonas skal hjælpe mig med at betrække monstrummet.




Lygte og bagskærm
Baglygten er fra 30'erne og er noget jeg har haft liggende et stykke tid til et andet projekt. Den er ikke helt i sync designmæssigt med resten, men efter at have svejset mig en holder til den, så synes jeg det hænger meget godt sammen. Og når holderen også engang bliver malet sort, så er jeg sikker på at det kommer til at fungere. Bagskærmen er fikseret med to påsvejsede "øjne" bagerst og med to gummimuffer forrest.



Forskærm
Jeg begyndte tidligt at forsøge mig ud i at TIG-svejse nogle stænger der skulle holde forskærmen. Ideen bestod af fire uafhængige stænger og var mildest talt hjernelam. Heldigvis rakte mine evner slet ikke til det, så jeg kom ikke så langt. I stedet har jeg bukket to buer af rundjern og svejset dem i 45 graders vinkel på to små plader. Simpelt, stift og ikke helt ubehageligt for øjnene.



Og hvad så nu?
Ja, der skal svejses "øjne" på skærmstiverne, laves bremseankre og  tanken skal tilpasses og fæstnes. Og en million andre småting, så der bare igang!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar