tirsdag den 25. oktober 2011

Fra SR original til caferacer

Fed cykel. Hold kæft hvor det spiller. Den kører oven i købet skide godt. Men MER VIL HA MER !!



Da min gode ven styrter på sin SR og opgiver at få den på vejen igen køber jeg hans totaltskadede cykel af forsikringsselskabet for 3000 bobs.



Den har den ene skavank efter den anden, men har også en række intakte dele, der kan bruges, sælges eller gemmes...

Der sidder for eksempel en motor i den, som kun har gået 35000. Det viser sig at være totalt underordnet, da hele motorbunden på et tidspunkt har sat sig og trukket hovedlejet rundt i krumtaphuset. Det betød at jeg måtte opstøve et nyt motorh

us. Alt dette var aldrig lykkedes hvis ikke jeg havde fået massiv hjælp undervejs. Credits til min far, Michael Møller fra Jelling med sin SR 700cc Miles Motor cykel, Ingana, SR 500 forummet, Yamaha Århus og mange flere !

Mig igang med at skille det hele i atomer:


Aflakering og efterfølgende maling af motoren


I mellemtiden har motoren været seriøst overhalet på kryds og tværs. Krumtaphuset er samlet med komplette nye lejer og simmeringe, og oliepumpen er tjekket efter, så den yder som den skal.

Topstykke og knastaksel har været en tur til GW Racing Parts i Tyskland, som har slebet knast til mere moment ved de lave omdrejninger. Topstykket er blevet tunet, - forarbejdet til at ånde bedre. Ventilsæder er blevet slebet. Jeg har købt nye standard ventiler og ventilfjedre. Mine gamle vippearme er blevet fikset hos EGU Motoren i sydtyskland.

Samle, samle


Med hjælp fra Michael fra SR klubben


Da vi havde samlet motoren første gang brugte den en masse olie. Jeg måtte kontatere, at det var så grelt, at jeg måtte skille den ad, bore op og sætte et nyt stempel i.


Ingana i KBH har denne gang stået for en 89mm boring, Wiseco 10:1 kompressions smedestempel.


Første gang, jeg samlede min motor med det nye stempel i, kom jeg til at samle den en tand ved siden af på knastkæden. Tolerancen imellem stemplet og cylinderen var i tillæg for snæver. Det resulterede i at stemplet satte sig på en tøffetur med 4000 omdrejninger på motorvejen.

Heldigvis fik jeg den ned i fart uden uheld, stoppet, afkølet, kørt igennem cylinderen, startet igen og kørt hjem, hvorpå jeg måtte konstatere, at den skulle adskilles IGEN og sendes til Ingana til en honing.

I hele den her proces har jeg to forskellige motorer været adskilt 3 gange hver, hvoraf jeg kan tilskrive mig selv æren for at have samlet motoren alene den sidste gang. Jeg tror efterhånden, jeg er ved at have lært lidt af det :D

Clipon styr, originalblinkere flået af, ny forlygte, okseøjneblinkere og nye sliddele:



Da dette billede blev taget var mit setup:

Standard Krumtaphus sammensat af totalskadet SR og Michaels motorhus / krumtap
89mm boring 10:1 kompression
GW Racing Parts topstykke
Ventilsæder fræset og ventiler slebet sammen
GW Racing Parts knast profil #3 til mere bundtræk
EGU Motoren vippearme i bytte for mine gamle
Ny knastkæde
Nye ventiler
Nye ventilfjedre
Nye pakninger og simmeringe


Standard udstødning
Standard karburator


Hertil kommer justering og fintuning

Nu kommer det RIGTIG sjove !!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar