mandag den 28. september 2009

... og koblings kalas

Idag blev det så koblingen. Et motorindgreb jeg aldrig tidligere har forsøgt mig med, så jeg værgede mig en smule over at gå igang uden kyndig supervisering. Dog viste det sig at gå ganske smertefrit. Jonas slap med et enkelt opkald omhandlende noget moment spænding af koblingskurven....

Det voldte en del problemer at få skjoldet af. Problemerne kunne spores til en bolt der havde skjult sig godt bag udstødningen. Derefter var det hele lige til at gå til. Af med koblings kurv. I med nye plader og samle skittet igen.




6 liter olie, lidt justering af koblings kabel og et par spark i starteren og jeg var afsted på første prøvetur med de nye plader.

What a difference! Al energi bliver nu overført og den trækker som en drøm. Alt den fedten i koblingen tidligere har gjort køreoplevelsen ret ustabil. Nu trækker cyklen med det samme og gearskiftet er rapt og præcist. Jeg kan virkelig mærke at de luftfiltre jeg monterede igår gør noget ved accelerationen. Det virker som om maskinen bare bliver ved med at have energi. Som Jonas fint pointerede skal der måske en omdrejningstæller på, så jeg ikke ender med et stempel igennem blokken en dag.

En ekstra bonus er, at de gearproblemer jeg tidligere har haft, åbenbart har skyldtes den slidte kobling. Den render fint igennem gearene nu og finder uden problemer Neutral.

Ja ja det er jo en success historie og noget så dejligt at opleve at tingene går godt og at man lærer noget imens.
Så er det jo bare at ræse det sidste af den snarligt afsluttede sæson og så ellers i gang med stor-restaurering af motor over vinteren.

Hilsen Novice-Morten

4 kommentarer:

  1. Godt arbejde. Bliver helt misundelig, så det er vist også noget der skal leges med her snarest

    SvarSlet
  2. Har smidt artiklen om Honda karburatorerne til dig på mail

    SvarSlet
  3. har set den. Du er en sveske.

    Der er dog et par uoverenstemmelser med mine karbu. Men i praksis er det det samme...

    SvarSlet
  4. hvis du giver den en tak op på hoveddysen, er du mindre i fare for at køre med for mager blanding når du gir den gas (= hul i stempler)

    http://www.mikuni-topham.de/ er din ven :)

    SvarSlet